Skip to the content

Hoe is Palliatief in balans ontstaan?

“Toen ik in de wijkzorg startte kwam de palliatieve zorg steeds meer in opmars en kregen we veel palliatieve cliënten. In onze regio zijn er helaas maar weinig scholingen met betrekking tot de palliatieve zorg, die betaalbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. Daarom ben ik 3 jaar geleden samen met twee collega’s begonnen met palliatief in balans.”

Wij hopen niet alleen de belangstelling te trekken van mensen die werkzaam zijn in de zorg. Juist door de scholingen laagdrempelig te houden zijn deze ook toegankelijk voor mantelzorgers en familie. Toen Sander de Hosson, longarts te Assen, meer bekendheid kreeg riepen veel collega’s: “Eigenlijk zou hij ons een keer een lezing moeten geven.” Dus hebben wij de stoute schoenen aangetrokken en hem benaderd of hij mee wilde werken. Dat wilde hij en zo zijn we begonnen met de organisatie.”

En toen kwam de samenwerking met Echt

“De eerste scholing, toen nog voor 200 personen hebben wij zelf nog met de hand geregeld. Daarbij moet je denken aan de kaartverkoop voor de scholing, de technische organisatie van de scholing zelf en de reclame via social media. Er kwam best wel veel bij kijken.

De scholing was een groot succes en voor de tweede editie hadden we toen al 600 deelnemers. Fantastisch natuurlijk, maar te veel om zelf allemaal met de hand te regelen.

Toen hebben we tegen elkaar gezegd: “Zo kan het niet langer” en zijn we op Echt afgestapt om te vragen of zij ons konden ondersteunen. Via Buurtzorg Nederland hadden wij al goede ervaringen met Echt en ikzelf kende Thijs Goorhuis al. Het vertrouwen was er en we hebben hem toen gevraagd of zij wat voor ons konden betekenen. Zij stonden daar gelukkig meteen voor open.”

“Het scheelt ons heel erg veel tijd, dat is voor ons het allergrootste voordeel. De samenwerking is gewoon heel goed. Het is prettig om met ze samen te werken, de service is gewoon goed. Als wij ze om dingen vragen dat wordt dat altijd snel gedaan."

Margreet Boekhold, wijkverpleegkundige en één van de oprichters van Palliatief in balans

Waar helpt Echt jullie allemaal bij?

“Het is niet echt een vast pakket. We zijn om tafel gaan zitten en hebben uitgelegd wat we doen en waar we tegenaan lopen. Daar is in overleg met Echt een oplossing uitgerold. Zij hebben ons geholpen de kaartverkoop en de inschrijfprocedure te digitaliseren, zodat wij dit niet meer allemaal met de hand hoefden te doen. Verder hadden we zelf al een facebookpagina aangemaakt, maar om de bekendheid te vergroten heeft Echt voor ons ook een website gebouwd. Zij beheren deze nu ook voor ons. En verder ondersteunen ze ons bij de scholingen zelf, door de getoonde presentaties te digitaliseren zodat wij deze makkelijker kunnen delen via de website, waar ze dan als download beschikbaar zijn.” 

“Het scheelt ons heel erg veel tijd, dat is voor ons het allergrootste voordeel. De samenwerking is gewoon heel goed. Het is prettig om met ze samen te werken, de service is gewoon goed. Als wij ze om dingen vragen dat wordt dat altijd snel gedaan. Sinds we met Echt samenwerken krijgt het geheel toch een hele andere uitstraling. Het is allemaal veel professioneler geworden.”

Hoe ziet de toekomst er voor jullie uit?

“We hebben een heleboel plannen! De derde editie van onze scholing heeft in februari 2019 in Groningen plaatsgevonden en was weer een groot succes. We zijn al bezig met de voorbereidingen van de vierde editie in Nieuwegein. Het animo voor onze scholingen wordt steeds groter. En dat is echt heel leuk om te zien! Dat iets wat zo klein en spontaan begonnen is, uitgroeit tot dat wat het nu is.

We zijn nu in gesprek met Educared; zij helpen zorgorganisaties met vraagstukken rondom leren en ontwikkelen. Wij zijn met ze in gesprek om met elkaar scholingen te organiseren en e-learnings op te zetten. Er valt nog zoveel te doen. En Echt denkt ook in deze plannen met ons mee en past haar ondersteuning aan.”

Wat zou Echt kunnen doen om de samenwerking te verbeteren?

“Op dit moment eigenlijk niets. Als wij dingen aan Echt vragen, worden deze snel voor ons geregeld. De communicatie is goed en ook het contact met de collega’s is heel prettig. We hebben korte lijntjes en er wordt snel doorgepakt. Het voelt gewoon goed, wij zijn heel tevreden.”

We helpen u graag

Contact

Heb je ondersteuning nodig voor niet standaard ICT vraagstukken? Neem dan contact met ons op en we komen graag bij je langs!